Skip to main content

Verkoopfactuur opstellen

strategie bepalen factuur opstellen

Wat is een verkoopfactuur?

Naast een inkoopfactuur, heb je ook een verkoopfactuur. Een verkoopfactuur is een factuur die je stuurt naar een klant wanneer ze van jou een dienst of product hebben afgenomen. Het sturen van een factuur naar een mede-ondernemer is wettelijk verplicht. Dit is echter niet het geval als het gaat om particulieren. Vaak verwachten particulieren wel dat er een factuur gestuurd wordt. Het is wel gebruikelijk om dit te doen zodat beiden partijen hun financiële administratie op orde kunnen brengen. Je moet zelf een verkoopfactuur opstellen, hier zijn tools voor. Maar je kan het ook goedkoop en gratis via bijvoorbeeld Excel doen. Zolang de eisen van de Belastingdienst er maar in verwerkt zijn.

Eisen voor een factuur opstellen

Je kan een factuur opstellen in het simpele excel, maar er zijn ook heel wat programma’s die makkelijk en snel een factuur voor jou opstellen. De Belastingdienst heeft heel wat eisen opgesteld waar een factuur aan moet voldoen.

  • De bedrijfsnaam of handelsnaam
  • Het vestigingsadres van je bedrijf
  • De naam en het adres van je klant 
  • De factuurdatum (de datum waarop de factuur verstuurd is)
  • Een uniek factuurnummer (opeenvolgend)
  • Het BTW-nummer en het KvK-nummer van je bedrijf
  • Omschrijving en aantal van de producten of diensten die zijn geleverd
  • De datum waarop de producten of diensten zijn geleverd of datum van vooruitbetaling
  • Het te betalen bedrag (exclusief btw)
  • Het bedrag aan btw en het btw-tarief (percentage)
makkelijk factuur opstellen
samenwerken opstellen verkoopfacturen

Uitzondering bij opstellen factuur

De bovenstaande eisen zijn in de meeste gevallen van toepassing, maar ook hier zijn uitzonderingen. Mocht je door de bomen het bos niet meer zien? Geen paniek. Bel gerust voor advies, wij van Code Zeven helpen je graag.